A huddle felállása a külső szemlélő számára teljesen véletlenszerű lehet. Azonban a huddle-nek a véletlenhez semmi köze sincs. Az amerikai footballban a játékosok elhelyezkedése a huddle-ön belül általában már a playbook által rögzítve van.
1890-es évek előtt nem használtak huddle-t a football csapatok. Olyan távolságra álltak a másik csapattól, ahonnan úgy gondolták, hogy nem hallható a következő játék stratégiája esetleg trükkjei. Első éles szereplése Bill Hargiss nevéhez kötődik. Az 1918-as évben csapata az Oregon State Beavers a Washington Huskies ellen játszott. A Washington játékosai aznap a Beavers jeleit szinte mindet dekódolták és azelőtt tudták az Oregon mozdulatait, hogy azok megtörténtek volna. Hargiss edző egy ideig csendesen szemlélte az eseményeket. A félidőnél azonban már nem bírta cérnával. A szünetben mesélt atlétáinak gyermekkora játékairól, ahol elsuttogták egymásnak a következő játék jeleit. Ezután utasította játékosait, hogy mikor visszatérnek a pályára, minden play előtt a labdától 10 yardra gyűljenek össze és suttogják el egymásnak az instrukciókat.
Az amerikai football az évek során egyre szervezettebb lett és így a huddle sem kerülhette el a változást. Mivel a játékosoknak 40/25 másodpercük van elindítani a támadást, így a huddle-ön belül a leghatékonyabb kommunikációt kell megvalósítaniuk. Apró szabályok sora vonatkozik az atléták viselkedésére a „megbeszélés” alatt.
A szabályokat minden csapat maga alakítja ki a saját huddle-jére. Ilyen szabály lehet például az, hogy hogy milyen alakú legyen a huddle. A példa kedvéért felvázolom, hogy nézhet ki egy támadó huddle egy playbook-ban.
- A center az első ember, aki feláll 7 yardra pontosan a labda mögött. A többi játékos hozzá mérten alakítja ki az ovális huddle-t, hogy mindenki jól hallhassa a QB-t.
- A huddle megjelenése és alakja legyen mindig állandó – minden játékos felelős a kialakításában.
- A QB feladata a beszéd, a többiek hallgatnak. Az irányítónak egyenesen előre kell beszélnie. Nem beszélhet sem a föld felé sem az égbe. Lássa az embereit.
- Ne dőljön egyik játékos sem a másikra. A kezeket (nem a könyököket) helyezzék a játékosok a térdeikre.
- Ha egy játékos nem érti a jeleket, szimplán jelezze, pl . „Check”, azután hallgasson és nézzen a QB-ra. Lássa, amit hall.
- Miután a QB megadta a játék számát jelzi, hogy készüljenek a játékosok „ready”. Ezután vár egy kicsit, hogy ha valaki nem értené, jelezni tudjon. Majd bemondja, hogy „break”. A többiek tapsa jelzi a huddle felbomlását.
- A játékosok a huddle bontása után pozícióba futnak vagy kocognak. Soha nem sétálnak.
- A center és a szélső elkapók, akkor hagyják el a huddle-t amikor már a snap számot megadták. Gyorsan mozogjanak a scrimmage felé, mert gyakran nagy szakaszt kell megtenni. Az elkapók sosem a huddle-n keresztül távoznak. A QB már ekkor nézi a coverage-ket.
- A falemberek szimplán visszafordulnak a scrimmage felé futás közben a játék megkezdéséhez.
- A halfback a fullback mögött távozik a huddle-ből.
- A huddle bontása fix idő alatt történjrn. Minden játékos a lehető leggyorsabban álljon kezdőpozícióba.
Végül egy példa a rossz huddle-ra:
1890-es évek előtt nem használtak huddle-t a football csapatok. Olyan távolságra álltak a másik csapattól, ahonnan úgy gondolták, hogy nem hallható a következő játék stratégiája esetleg trükkjei. Első éles szereplése Bill Hargiss nevéhez kötődik. Az 1918-as évben csapata az Oregon State Beavers a Washington Huskies ellen játszott. A Washington játékosai aznap a Beavers jeleit szinte mindet dekódolták és azelőtt tudták az Oregon mozdulatait, hogy azok megtörténtek volna. Hargiss edző egy ideig csendesen szemlélte az eseményeket. A félidőnél azonban már nem bírta cérnával. A szünetben mesélt atlétáinak gyermekkora játékairól, ahol elsuttogták egymásnak a következő játék jeleit. Ezután utasította játékosait, hogy mikor visszatérnek a pályára, minden play előtt a labdától 10 yardra gyűljenek össze és suttogják el egymásnak az instrukciókat.
Az amerikai football az évek során egyre szervezettebb lett és így a huddle sem kerülhette el a változást. Mivel a játékosoknak 40/25 másodpercük van elindítani a támadást, így a huddle-ön belül a leghatékonyabb kommunikációt kell megvalósítaniuk. Apró szabályok sora vonatkozik az atléták viselkedésére a „megbeszélés” alatt.
A szabályokat minden csapat maga alakítja ki a saját huddle-jére. Ilyen szabály lehet például az, hogy hogy milyen alakú legyen a huddle. A példa kedvéért felvázolom, hogy nézhet ki egy támadó huddle egy playbook-ban.
- A center az első ember, aki feláll 7 yardra pontosan a labda mögött. A többi játékos hozzá mérten alakítja ki az ovális huddle-t, hogy mindenki jól hallhassa a QB-t.
- A huddle megjelenése és alakja legyen mindig állandó – minden játékos felelős a kialakításában.
- A QB feladata a beszéd, a többiek hallgatnak. Az irányítónak egyenesen előre kell beszélnie. Nem beszélhet sem a föld felé sem az égbe. Lássa az embereit.
- Ne dőljön egyik játékos sem a másikra. A kezeket (nem a könyököket) helyezzék a játékosok a térdeikre.
- Ha egy játékos nem érti a jeleket, szimplán jelezze, pl . „Check”, azután hallgasson és nézzen a QB-ra. Lássa, amit hall.
- Miután a QB megadta a játék számát jelzi, hogy készüljenek a játékosok „ready”. Ezután vár egy kicsit, hogy ha valaki nem értené, jelezni tudjon. Majd bemondja, hogy „break”. A többiek tapsa jelzi a huddle felbomlását.
- A játékosok a huddle bontása után pozícióba futnak vagy kocognak. Soha nem sétálnak.
- A center és a szélső elkapók, akkor hagyják el a huddle-t amikor már a snap számot megadták. Gyorsan mozogjanak a scrimmage felé, mert gyakran nagy szakaszt kell megtenni. Az elkapók sosem a huddle-n keresztül távoznak. A QB már ekkor nézi a coverage-ket.
- A falemberek szimplán visszafordulnak a scrimmage felé futás közben a játék megkezdéséhez.
- A halfback a fullback mögött távozik a huddle-ből.
- A huddle bontása fix idő alatt történjrn. Minden játékos a lehető leggyorsabban álljon kezdőpozícióba.
Végül egy példa a rossz huddle-ra:
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése