2010. május 10., hétfő

Az amerikai football dióhéjban

A JÁTÉKOSOK
A futballt két 11 főből álló csapat játssza. Minden csapat három egységből áll: támadók (offense), védők (defense), speciális csapatrész (special team). Minden játékosnak megvan a maga pozíciója a csapatrészeken belül.

A JÁTÉK CÉLJA
A játék célja, hogy az egyik csapat több pontot érjen el a másiknál. Az amerikai football területszerzési játék. Pontszerzéshez a labdát az ellenfél végzónájába (end zone) kell juttatni, vagy a kapuvasak közé kell rúgni, amelynek eléréséhez minél beljebb kell nyomulni az ellenfél területére. A szabálytalanságot a bírók területvesztéssel büntetik.

DOWN RENDSZER
A down rendszer a legalapvetőbb része az amerikai football szabálykönyvének. A támadó csapat a labdával addig haladhat, amíg megfelelő yardmennyiséget szed össze vagy touchdown-t nem szerez. 4 lehetősége van a támadó csapatnak, hogy 10 yardot haladjon. Ha ezt a 10 yardot elérik (first down), akkor újabb 4 próbálkozás (down) áll a rendelkezésükre a labda előre juttatásához. A labdát kétféle képpen juttathatják előre az ellenfél területén:
  1. Futással (rushing play): ilyenkor az irányító nem passzol, hanem valamelyik futó kezébe adja a labdát (handoff), és ő a földön próbál meg területet nyerni.
  2. Passzolással (passing play): ebben az esetben az irányító rövid (screen pass) vagy hosszú előre passzal próbál területet nyerni (sikeres passz–completed, sikertelen passz-incomplete).
Ha a támadó csapatnak nem sikerül 10 yardot haladnia 4 kísérlet alatt, elvesztik a labda bírtoklás jogát és az ellenfél csapata jön, abból a pontból, ahol a labda befejezte a játékot. Ezt elkerülendő a csapatok általában a 4. down-nál elrúgják a labdát (punt), hogy az ellenfél messzebbről kezdhesse a támadást.

PLAY
A 11 játékos összehangolt mozgása annak érdekében, hogy a labdát előre juttassák. A playeket az edző vagy az irányító hívja. Általában a play fogalmát a támadó csapatok próbálkozásaira használják, de a védő csapat is rendelkezik play-ekkel, amivel a támadó felet igyekeznek megfékezni. A támadó csapatnak 40 másodperce van, hogy játékba hozza a labdát.

PONTSZERZÉS
Habár a legtöbb pont a védő csapat end zone-jánál történő játékokból (play) jön, a pálya bármelyik részéről indított támadásból lehet pontot szerezni.
  • Touchdown (6 pont): Egy csapat akkor szerez touchdown-t ha az ellenfél gólvonalát keresztezi a labda birtokló játékos labdája, vagy ha az ellenfél end zone-jában elkapja vagy összeszedi a labdát egy támadójátékos.
  • Field goal (3 pont): Ezt legtöbbször 4. kísérlet alkalmával próbálják meg ha elég közel kerül a csapat az ellenfél kapujához. Ilyenkor a rúgó a kapufa közé magasan rúgja a labdát.
  • Extra point (1 vagy 2 pont): Egy pontot kapnak a csapatok ha a touchdown utáni rúgás sikeres. 2 pontot kapnak ha egyéb módon juttatják a labdát az end zone-ba.
  • Safety (2 pont): A védő csapat szerzi ha a támadó csapat valamelyik tagját a saját end zone-jában szerelik.

POZÍCIÓK
Habár 11 játékos játszik egyszerre mindkét oldalon, az amerikai futball csapatok játékos kerete maximum 45 játékosból áll szezon alatt. Ezek a játékosok eltérő méretekkel, sebességgel, erővel rendelkeznek, valamint különböző feladatuk van a csapaton belül.

Támadó oldal (támadás)
Egy csapat támadó fele az, amelyik a labdát előre próbálja juttatni annak érdekében, hogy touchdown-t szerezzenek.
A támadás kulcsfigurája az irányító (quarterback). A quarterback jelére indul a támadás, ekkor a center faladja (snap) neki a labdát.

Egy tipikus támadó felállás:
az irányító futhat a labdával, átadhatja egy futónak vagy passzolhat valamelyik elkapójának.

1 & 11 Wide receiver-ek
2 & 6 Tackle-ök
3 & 5 Guard-ok
4 Centre
7 Tight end
8 Quarterback
9 Fullback
10 Running back

A play-ek, amit az quarterback hív lehetnek előre kiterveltek vagy akár improvizáltak is.

Védő oldal (védelem)
A védelem feladata, hogy meggátolja, vagy akadályozza az ellenfelet a pontszerzésben. Ezt úgy próbálják megtenni, hogy megállítják az ellenfél labdás játékosát, elcsípik a passzot (interception), megakadályozzák a dobót a dobásban (sack) vagy labda elejtést (fumble) kényszerítenek ki.

A '3-4' védelmi felállás

1 & 3 - Cornerback-ek
2 - Free safety
4, 5, 6, 7 - Linebacker-ek
8 - Strong safety
9 & 11 - Defensive end-ek
10 - Nose, vagy defensive, tackle


Speciális csapatrész
Minden rúgás legfőbb résztvevői. Kis de fontos szerepük van a játék során. Field goal, extra pont kísérleteknél vagy 4. down-i punt-oknál mennek a pályára. Ők azok, akik megpróbálják visszahordani a rúgásokat, amennyire csak lehet.

A JÁTÉK MENETE
A mérkőzés mindkét félideje kezdőrúgással (kickoff) indul (ilyenkor mindkét küzdő fél részéről az ún. speciális csapatrész van a pályán). A rúgó játékos saját térfelének 30 yardos vonaláról lövi el a földre állított labdát, igyekezve azt mélyen az ellenfél térfelére juttatni. Ha a labda az end zone-ban esik le vagy elhagyja azt, akkor a fogadó (returner) csapat 20 yardos vonalától indulhat a támadás (touchback). Ha a rúgás oldalirányban hagyja el a játékteret mielőtt bárki hozzáérne, akkor saját 40 yardos vonaláról támadhat a labdát fogadó alakulat (tehát szinte félpályányi területet kapnak ajándékba, súlyosan büntetve a rúgást rosszul elvégző játékos csapatát).

Ha egy jól elvégzett kickoff-ot követően nem lesz touchback, akkor a fogadó csapat visszahordó embere (kick returner) megpróbál a lehető legtovább visszafutni a labdával, így hozva kedvező támadási pozícióba csapatát. Miután szerelték, a speciális csapatok elhagyják a pályát, átadva helyüket egyik oldalról a támadó, másik oldalról pedig a védekező csapatnak (az is előfordulhat, hogy a kick returner egészen az ellenfél célterületéig jut, ilyenkor kickoff return touchdown történik).
A pályára lépő támadó csapatnak a célja a pontszerzés (touchdown vagy field goal), amiben az ellenfél védekező alakulata természetesen igyekszik őket megakadályozni. Innentől érvénybe lép a down rendszer.

A JÁTÉKIDŐ
A mérkőzések négy, egyenként 15 perces negyedből állnak. A második negyed után félidő következik. A mérkőzések természetesen nemcsak másfél óráig tartanak, hisz játék közben többször is megállítják az órát (pl.: támadáscsere, szabálytalanság, labdával történő pályaelhagyás esetén), és nem szabad megfeledkezni az edzők által kezdeményezhető időkérésről (timeout, félidőnként három) illetve a bírói ítélet felülvizsgálatának lehetőségéről (challenge, félidőnként kettő) sem.
Ha a játékidő végén az eredmény döntetlen, akkor hosszabbítás (overtime) következik, amelynek hossza szintén 15 perc. Ha ez idő alatt az egyik csapat pontot szerez, akkor vége a mérkőzésnek, vagyis a hirtelen halál szabálya van érvényben. Az alapszakaszban hosszabbítás utáni döntetlen esetén is vége az összecsapásnak, rájátszás esetén azonban újabb overtime period következik.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése