1999-ben az NFL újjáélesztette a már korábban kipróbált vitatottnak vélt instant replay challenge system-et. Az akkori rendszer az United States Football League (1987-ben ez a liga megszűnt, mindössze 3 szezona volt 1983-1985) változatán alapult. Az NCAA-ben az instant replay challenge system-et 2006-tól alkalmazzák.
A rendszer segítségével az edzők megkérhetik a bírókat, hogy vizsgáljanak felül az instant replay segítségével egy bizonyos döntést. Az edzőknek meccsenként két challenge lehetőségük van, bár a 2004-es NFL szezon előtt egy pici változás történt; ha mind a két óvás jogosnak bizonyul, akkor egy harmadik lehetősége is van az edzőknek. De ha a bírók miután felülbírálják a döntést és arra a következtetésre jutnak, hogy előző döntésük jogos akkor a challenge-t hívó csapat elveszít egy időkérést.
A challenge-t csak visszanézhető bírói hívásokra lehet kérni (Régebben az időkérés elvesztésével büntették azt a csapatot akik egy olyan play-t óvtak, amit nem fed le a rendszer. Mára ez a büntetés megszűnt), és ezek közül is olyan play-ekre amik a két perces figyelmeztetés "two minute warning" előtt elkezdődtek és csak akkor ha a csapatnak még legalább egy időkérése maradt az adott félidőre. Egészen 2005-ös szezonig akár egy csipogóval is jelezhették szándékukat, manapság csak a replay aszisztens használja. Az edzők egy piros zászlót dobnak a pályára, ezzel jelezvén, hogy óvják a bírók döntését. Ez a piros zászló eredetileg egy B terv volt, hogyha a csipogó felmondaná a szolgálatot. Mára általánosan elfogadottá vált a challenge jelzésére.
A referee-nek mindössze 60 másodperce van, hogy megnézze a visszajátszást és eldöntse hogy az eredeti döntés helyes e. A referee-nek megkérdőjelezhetetlen vizuális bizonyítékot kell ahhoz látnia, hogy a döntést megmásítsa, ezért több szögből is megvizsgálja az adott esetet. Ha úgy dönt, hogy a óvás jogos, gondoskodnia kell arról is, hogy az órát a szabálytalanság idejére visszaállítsák.
A korlátozott számú óvás valamint az időkérés vesztés lehetősége miatt az edzők általában a kulcsfontosságú játékokra tartogatják a challenge-t. Mivel egy vitatott hívást, miután az azt követő játék elkezdődött már nem lehet óvni, ezért az edzőknek gyors döntést kell hozniuk, anélkül hogy látták volna a visszajátszást. Ha pl. egy bírói döntés a támadó félnek kedvez, akkor a támadó csapat gyakran felsorakozik és gyorsan snap-el, azért hogy megakadályozzák az ellenfél óvását. Gyakran a játékosok jeleznek edzőjüknek, ha azt hiszik, hogy a play-t óvni kellene.
Minden félidő 2 perces figyelmeztetése után, valamint hosszabbítás alatt az edzők nem óvhatnak. Visszanézés csak akkor történhet, ha a replay aszisztens úgy határoz, hogy egy játékot felül kell bírálni. Ekkor a replay aszisztens egy speciális csipogóval jelez a referee-nek. Ha a visszanézésre akkor van szükség mikor jár az óra, akkor az órát megállítják annak idejére, és csak akkor indul újra, ha a labdát lerakják és készen áll a játékra.
2010-es szezonnal kezdődőleg, minden olyan visszanézés esetén, ami járó óránál egy percen belül történik, 10 másodperc kifutási idő van. Ezt időkéréssel bármelyik csapat elkerülhet.
Az NFL-ben a replay rendszer jelenleg a következő szituációkat fedi:
A rendszer segítségével az edzők megkérhetik a bírókat, hogy vizsgáljanak felül az instant replay segítségével egy bizonyos döntést. Az edzőknek meccsenként két challenge lehetőségük van, bár a 2004-es NFL szezon előtt egy pici változás történt; ha mind a két óvás jogosnak bizonyul, akkor egy harmadik lehetősége is van az edzőknek. De ha a bírók miután felülbírálják a döntést és arra a következtetésre jutnak, hogy előző döntésük jogos akkor a challenge-t hívó csapat elveszít egy időkérést.
A challenge-t csak visszanézhető bírói hívásokra lehet kérni (Régebben az időkérés elvesztésével büntették azt a csapatot akik egy olyan play-t óvtak, amit nem fed le a rendszer. Mára ez a büntetés megszűnt), és ezek közül is olyan play-ekre amik a két perces figyelmeztetés "two minute warning" előtt elkezdődtek és csak akkor ha a csapatnak még legalább egy időkérése maradt az adott félidőre. Egészen 2005-ös szezonig akár egy csipogóval is jelezhették szándékukat, manapság csak a replay aszisztens használja. Az edzők egy piros zászlót dobnak a pályára, ezzel jelezvén, hogy óvják a bírók döntését. Ez a piros zászló eredetileg egy B terv volt, hogyha a csipogó felmondaná a szolgálatot. Mára általánosan elfogadottá vált a challenge jelzésére.
A referee-nek mindössze 60 másodperce van, hogy megnézze a visszajátszást és eldöntse hogy az eredeti döntés helyes e. A referee-nek megkérdőjelezhetetlen vizuális bizonyítékot kell ahhoz látnia, hogy a döntést megmásítsa, ezért több szögből is megvizsgálja az adott esetet. Ha úgy dönt, hogy a óvás jogos, gondoskodnia kell arról is, hogy az órát a szabálytalanság idejére visszaállítsák.
A korlátozott számú óvás valamint az időkérés vesztés lehetősége miatt az edzők általában a kulcsfontosságú játékokra tartogatják a challenge-t. Mivel egy vitatott hívást, miután az azt követő játék elkezdődött már nem lehet óvni, ezért az edzőknek gyors döntést kell hozniuk, anélkül hogy látták volna a visszajátszást. Ha pl. egy bírói döntés a támadó félnek kedvez, akkor a támadó csapat gyakran felsorakozik és gyorsan snap-el, azért hogy megakadályozzák az ellenfél óvását. Gyakran a játékosok jeleznek edzőjüknek, ha azt hiszik, hogy a play-t óvni kellene.
(Harris Corporation egyik HD instant replay rendszere, amit a 2007-2008-as szezonban 28 NFL stadionba telepítettek)
Minden félidő 2 perces figyelmeztetése után, valamint hosszabbítás alatt az edzők nem óvhatnak. Visszanézés csak akkor történhet, ha a replay aszisztens úgy határoz, hogy egy játékot felül kell bírálni. Ekkor a replay aszisztens egy speciális csipogóval jelez a referee-nek. Ha a visszanézésre akkor van szükség mikor jár az óra, akkor az órát megállítják annak idejére, és csak akkor indul újra, ha a labdát lerakják és készen áll a játékra.
2010-es szezonnal kezdődőleg, minden olyan visszanézés esetén, ami járó óránál egy percen belül történik, 10 másodperc kifutási idő van. Ezt időkéréssel bármelyik csapat elkerülhet.
Az NFL-ben a replay rendszer jelenleg a következő szituációkat fedi:
- Scoring plays (pontot érő játékok)
- Pass complete/incomplete/intercepted (sikeres, sikertelen, elcsípett passz)
- Runner/receiver out of bounds (futó, elkapó pályán kint van e)
- Recovery of a loose ball in or out of bounds (szabad labda visszaszerzése pályán belül vagy kívül)
- Touching of a forward pass, either by an ineligible receiver or a defensive player (egy előre passzot egy jogosult elkapó vagy egy védő érint )
- Quarterback pass or fumble (irányító passzol vagy fumble)
- Illegal forward pass (illegális előre passz)
- Forward or backward pass (előre vagy hátra passz)
- Runner ruled not down by contact (futó akit nem ítéltek megállítottnak egy kontakt után)
- Forward progress in regard to a first down (előre haladás a first down figyelembe vételével)
- Touching of a kick (rúgás érintése)
- Other plays involving placement of the football (egyéb játékok a labda elhelyezését beleértve)
- Whether a legal number of players is on the field at the time of the snap (legális számú játékos van-e a pályán a snap pillanatában)
A labda helyét csak bizonyos esetekben lehet óvni. A labda áthelyezésének döntése még nem elég az óvás megnyeréséhez. Ha a labdát áthelyezik ÉS a döntést újraméréssel felülvizsgálják, akkor az óvó csapat nem veszti el az időkérését.
Az instant replay challenge rendszer támogatói azt vallják, hogy ezzel a játék sokkal fairrebb. Manapság a játék gyorsasága igen csak próbára teszi a bírók képességét, hogy pontos döntéseket hozzanak. Instant replay challenge a csapatok számára egy lehetőség, megmásíthatják az alkalmi rossz döntéseket.
A rendszer becsmérlői a játék lelassulására panaszkodnak. A szokásos időkérések, óra állások, büntetések mellett az instant replay challenge elveszi azt, amit a nézők leginkább szeretnek a footballban; a sebességét és az izgalmát.
Az instant replay challenge rendszer támogatói azt vallják, hogy ezzel a játék sokkal fairrebb. Manapság a játék gyorsasága igen csak próbára teszi a bírók képességét, hogy pontos döntéseket hozzanak. Instant replay challenge a csapatok számára egy lehetőség, megmásíthatják az alkalmi rossz döntéseket.
A rendszer becsmérlői a játék lelassulására panaszkodnak. A szokásos időkérések, óra állások, büntetések mellett az instant replay challenge elveszi azt, amit a nézők leginkább szeretnek a footballban; a sebességét és az izgalmát.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése